-MITT LIV SOM MAMMA/HUSTRU/VÄN-





03 maj 2012

Glass på 3 minuter

Det var ett tag sedan jag var här sist, men jag har ärligt talat varken haft tid att blogga och inte har den rätta lusten infunnit sig heller.
Idag går det dock inte att undgå att skriva. Jag bara måste dela med mig av ett recept jag testade idag. Det finns så många recept på glass men många av dem kräver att man har en glassmaskin. Något som jag bara vägrar att införskaffa. Ännu en pryl som antagligen bara skulle bli stående längst in i ett skåp.

Glass på 3 minuter

5 dl grädde
1 burk sötad, kondenserad mjölk (ca 400 gr)
smaktillsats

Vispa grädden tills det bildas mjuka toppar. Öppna burken med kondenserad mjölk och rör ner i grädden. Blanda sedan ner smaktillsatsen försiktigt. Jag gjorde 2 satser. I den ena blandade jag i 200 gr lemon curd och i den andra ca 200 gr mosade hallon.
Häll upp i en form och täck med plastfolie. Låt stå i frysen 5-6 timmar. Ta fram 30-40 min före servering och låt tina i kylen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna ett avtryck