-MITT LIV SOM MAMMA/HUSTRU/VÄN-





15 maj 2011

Chokladpaj

Igår var vi hos fam Eng på Eurovisionmys. På grillen låg Möllers goda korvar som sedan serverades med en god pastasallad.

När vi bänkat oss i soffan kl 21 för att se Erik Saade kämpa om titeln så smaskade vi i oss en god chokladpaj som jag bakat tidigare på dagen.

Här delar jag med mig av receptet.

Chokladpaj

 150 gr smör
1 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Nyp ihop degen och förgrädda 10 min i 175 grader.

3 stora ägg
2½ dl socker
3 msk creme fraiche
3 msk sirap
2 dl vetemjöl

Vispa ägg och socker poröst. Blanda i övriga ingredienser.

150 gr blockchoklad
150 gr osaltat smör
8 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
en nypa salt

Smält smöret och blockchokladen tillsammans i en gryta. Blanda i övriga ingredienser.

Blanda sedan ner chokladsmeten i äggsmeten. Fyll pajskalet och grädda 30 min i 175 grader.

Servera med bär och vaniljglass.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna ett avtryck