-MITT LIV SOM MAMMA/HUSTRU/VÄN-





01 juni 2012

Kardemummagummans kanelbullar

Igår testade jag ett för mig nytt recept på kanelbullar.

Behöver jag säga att det blev superlyckat. En andra sats bakades idag.





50 gr jäst för söta degar
200 gr smält smör
2,5 dl mjölk
250 gr Kesella (vanilj)
1 dl ljus sirap
2 krm salt
2 tsk malen kardemumma
ca 14 dl vetemjöl

Fyllning
smör
kanel & socker
mandelmassa ca 200 gr

uppvispat ägg till pensling
pärlsocker eller mandelspån

Smält smöret och häll i mjölken. Låt svalna till 37 grader. Smula ner jästen och rör om till den löst sig i degvätskan. Tillsätt kesellan.
Blanda i de övriga ingredienserna, men inte allt mjöl på en gång. Arbeta till en smidig deg. Låt jäsa under bakduk i 30 min (jag lät den jäsa 60 min)

Dela degen i två delar och kavla ut på mjölat bakbord. Blanda smör, socker och kanel och bred ut på degen. Strö över riven mandelmassa. Rulla ihop och skär ca 1,5-2 cm tjocka skivor. Låt jäsa ytterligare 30 min.

Pensla bullarna med ägg och strö över pärlsocker. Grädda  i ugn på 225 grader ca 10-13 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna ett avtryck