-MITT LIV SOM MAMMA/HUSTRU/VÄN-





21 december 2011

Juliga köttbullar med must

Idag har jag gjort en första omgång köttbullar som ska finnas med på vårt julbord på julafton. Jag provade ett recept med julmust som kommer från Pernilla Wahlgrens kokbok.


ca 40 köttbullar

1 liten gul lök
1 dl ströbröd
1,5 dl julmust
800 gr nöt- eller blandfärs
1 dl matlagningsgrädde
1 ägg
1-2 tsk salt
1 tsk malen svartpeppar (jag tog kryddpeppar)
2 krm malen kryddnejlika
smör till stekning

Hacka löken fint, eller riv på rivjärn. Bryn löken lätt i lite smör i en stekpanna. Blanda ströbröd och julmust i en skål och låt svälla ca 10 min. Blanda färsen med grädde, ägg och kryddor. Blanda ner löken och ströbrödsblandningen. Forma köttbullar med vattensköljda händer. Stek i smör på medelhög värme, inte för många i taget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna ett avtryck