-MITT LIV SOM MAMMA/HUSTRU/VÄN-





16 mars 2010

Återigen måste jag berätta hur otroligt nöjda vi är med vår matprenumenation från Ammis Matkasse. Igår åt vi den godaste rätten hittills. Noel mumsade som vanligt och öste lovord över sin mammas matlagningskonst, alltmedan lillebror grymtade över att maten på dagis är mycket godare än mammas. Jäkla unge....
Här kommer receptet på gårdagens lyckade middag.

Dill och räktoppad fiskgratäng med pressad potatis
4 port

Fiskfilé (sej, torsk eller kolja)
1 morot, skalad och hackad (jag tog 2 st)
½ röd lök, skalad och hackad (jag tog nästan en hel)
3 msk smör
1 tsk salt
2 krm vitpeppar
2 msk vetemjöl
4 dl mjölk
2 dl grädde
½ citron, saft och skal
500 gr oskalade räkor
dill
potatis

Sätt ugnen på 175-200 grader.
Skala och koka potatisen.
Smörj en ugnssäker form. Lägg i lök- och morotshacket och lägg på vikta fiskfiléer. Salta och peppra.
Smält resten av smöret i en kastrull och vispa i mjölet, häll i mjölk och grädde lite i taget. Låt det koka upp emellan. Låt småputtra ca 5 min. Häll i saft och rivet citronskal, dill och smaka av med salt och peppar. Häll såsen över fisken och gratinera i ugnen i 20-25 min. (om man vill ha mer färg på gratängen kan man öka värmen och slå på grillen sista 5 minuterna)
Skala räkorna och garnera med dem och lite dill. Servera med pressad potatis.

2 kommentarer:

  1. Låter jättegott. Julia är också inne i en period där allt är "inte i min smak" som hon säger. Tyvärr är det nog likadant på förskolan här.. Tänk om man kunde leva på smörgås.

    SvaraRadera
  2. Tycker det är jätte kul att läsa om vad ni ätit och hur detsmakar,fortsätt så :)
    Vi som fastnat i "köttbulleträsket" får liksom ny inspiration...

    SvaraRadera

Lämna ett avtryck