-MITT LIV SOM MAMMA/HUSTRU/VÄN-





10 mars 2010

Middagstips a la Ammi


Det är inte så att inläggen duggar tätt direkt. Jag har gått på nattskiften och då hinns inte riktigt bloggen med. Jag kommer hem på morgonen, sover några timmar, duschar, lagar middag och somnar igen några timmar när barnen lagt sig på kvällen. Vid 23.30 är det dags att dra på sig blåbyxorna igen och så börjar hjulet om.

Tänker iallafall dela med mig av två av veckans recept från Ammis Matkasse som fått goda betyg från alla, utom möjligtvis Alvin som inte gillar någon mat just nu. Han skulle kunna leva på Risifrutti, om han bara fick.

Fiskgratäng smaksatt med dragon och tomat
4 port

1 pkt torsk, hoki eller någon annan vitfisk
50 g smör
4 msk vetemjöl
1 dl vispgrädde
mjölk
1 fiskbuljongtärning
½ citron, pressad
1 kg potatis, mjölig sort
salt och svartpeppar
2-3 tsk torkad dragon
1 tomat, skivad

Skala och koka potatisen i lättsaltat vatten.
Smält smöret i en kastrull, lägg i mjöl och rör. Häll i en skvätt mjölk under omrörning så att det inte blir några klumpar. Tillsätt grädde, buljongtärning. Späd med mer mjölk om det blir för tjockt. Sjud ca 5 min. Smaka av med citronsaft, salt, peppar och dragon. Lägg fisken i smord ugnsfast form, krydda med salt och peppar, lägg på tomatskivor och häll över såsen. Gratinera i ugnen 200-225 grader i ca 20 min tills fisken är klar och gratängen fått fin färg.
Servera med pressad potatis och sallad.

Oxrullader med äpple i currysås
4 port

4-500 gr lövbiff i tunna skivor
1 rödlök, tunt skivad
1 grönt äpple, fint strimlat
1 lime, pressad
2 msk rapsolja
salt och svartpeppar
olja och smör till stekning
koriander

Currysås
1 gul lök, finhackad
2 vitlöksklyftor, hackade
1 liten bit ingefära, skalad och hackad
2 msk rapsolja
3 msk currypasta, tikka masala
5 dl vatten
1 tomat, tärnad
lite curry
lite mald spiskummin
slat och svartpeppar
Ris

Koka riset.
Blanda rödlök och äpple med limesaft och olja. Lägg ut lövbiffarna och fördela lök- och äppleblandningen på. Rulla ihop och fäst med tandpetare, krydda med salt och peppar, stek dem runt om i olja och smör ca 4 min.
Fräs lök, vitlök och ingefära i olja utan att det tar färg, tillsätt currypastan och vatten. Koka ihop i 5 min. Lägg i den tärnade tomaten och koka ytterligare några minuter. Smaka av med curry, spiskummin, salt och peppar. Ta bort tandpetarna i rulladerna och lägg upp dem på ett fat. Häll över currysåsen, koriander.
Servera med ris och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna ett avtryck