-MITT LIV SOM MAMMA/HUSTRU/VÄN-





19 december 2010

Julgodis

Igår gjorde jag årets julgodis. Det fick bli knäck, Rocky Road och chokladpuffar.


Knäcken tar ju sin lilla tid att göra men det är värt besväret eftersom den blir sååå god.


Tadaa...Det färdiga resultatet. Jag ser dock att det redan är någon (läs: min man) som varit och nallat av knäcken, trots att jag gett alla (läs: min man) förmaningar om att låta bli den innan jul.

Rocky Road

600 gr mörk choklad
2 påsar dumle
2 nävar minimashmallows
3 dl jordnötter
1 dl pistagenötter

Smält chokladen och blanda med resten av ingredienserna. Bred ut på en plåt och låt stelna innan den skärs i bitar.

Chokladpuffar

Smält 200 gr choklad och blanda med rispuffar. Mängden rispuffar är svår att säga. Jag blandade i tills chokladen var "mättad"

Knäck

2 dl grädde
2 dl socker
2 dl ljus sirap
0,5-1 dl hackad mandel

Blanda grädde, socker och sirap i en kastrull. Koka upp och sänk värmen. Det ska småkoka. Jag använder mig av en digital termometer som jag ställer på 122 grader. Sen är det bara att vänta på att rätt temperatur ska uppnås. Blanda i mandel och häll upp i formar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna ett avtryck