-MITT LIV SOM MAMMA/HUSTRU/VÄN-





22 januari 2011

Räkpasta

Häromdagen bjöd jag Liselott och barnen på middag efter jobbet. Jag hade ingen lust att spendera en evighet vid spisen så jag bestämde mig för att göra en räkpasta. Den fick tummen upp vid matbordet.

(receptet kommer från Coop)

1 kg räkor med skal
2 msk olivolja
2 tunt skivade vitlöksklyftor
1 rödlök i tunna klyftor
350 g grillad paprika, i bitar, avrunnen
1 dl vatten eller räkbuljong
1 dl vitt vin
2 msk skaldjursfond
2 dl grädde
1 dl hackad persilja
0,5 msk torkad oregano
nymalen svartpeppar
350 g pasta
1 msk olivolja

Skala räkorna.


Hetta upp olja i en kastrull. Fräs vitlök och rödlök någon minut. Tillsätt paprika och fräs ytterligare någon minut. Tillsätt vatten eller räkbuljong, vin, fond och grädde.

Koka upp och låt koka medan du kokar pastan. Koka pastan enligt förpackningens anvisningar, häll sedan bort kokvattnet och blanda i 1 matsked olja.

Tillsätt persilja och oregano i såsen och smaka av med peppar. Tillsätt räkorna och låt dem bli varma. Blanda pasta och sås.

Tips: Spara räkskalen. Fräs dem i lite olivolja någon minut, häll på 5 deciliter vatten och koka 10 minuter. Sila bort skalen och använd räkbuljongen istället för vatten till såsen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna ett avtryck