-MITT LIV SOM MAMMA/HUSTRU/VÄN-





26 augusti 2011

Västerbottenpaj med spenat

Ikväll har jag bjudit min mamma på fredagsmys. Eftersom hon är glutenintolerant så gick det inte med en vanlig pajdeg. Hos Kardemummagumman hittade jag ett recept som visade sig vara rena fullträffen. Pajen blev gudomligt god och som tur är finns det kvar så att vi kan äta rester till lunch imorgon.


Pajdeg

2 dl pofiber
2 äggulor
100 gr smör
1 ½ dl grädde
1 tsk bakpulver

Förgrädda i ugn 6-8 min i 200 grader

Fyllning

150 gr riven västerbottenost
2 dl grädde
3 ägg
2 dl spenat (färsk eller kokt fryst)
salt och peppar

Blanda allt, häll i pajskalet och grädda 20-25 min i 200 grader.

Servera med fördel tillsammans med creme fraiche, dill och hackad rödlök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna ett avtryck