-MITT LIV SOM MAMMA/HUSTRU/VÄN-





09 september 2011

Bullbak

Idag blev jag så vansinnigt sugen på bullar så det enda rätta var att baka när jag kom hem.




Kanelbullar

1 pkt jäst
150 gr smör
5 dl mjölk
½ tsk salt
1-1½ dl socker
ca 14 dl vetemjöl

smör
kanel
socker

Smula jästen i en degbunke. Smält smöret och häll i mjölken. Degvätskan ska vara fingervarm. Lös jästen i lite av degvätskan. Häll i resten av degvätskan, salt, socker och ca 2/3 av mjölet. Arbeta ihop degen med maskin eller för hand. Fyll på med mer mjöl efter behov. Jäs under bakduk 30 minuter. Arbeta degen på ett bakbord. Dela i två delar. Kavla ut en stor platta och bred på smör och strö över socker och kanel. Rulla till en lång rulle och dela skär i bitar. Fördela i formar och jäs ytterligare 30 min. Pensla med ägg och strö över pärlsocker. Grädda 5-8 min i 250 grader. 

Serveras med fördel varma tillsammans med ett glas kall mjölk. :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna ett avtryck