-MITT LIV SOM MAMMA/HUSTRU/VÄN-





30 augusti 2009

Kycklinggryta med krämigt ris

Tack Kryddburken för att du finns! Närhelst inspirationen tryter så besöker jag denna härliga matblogg. Efter att ha dregglat en stund över alla smarriga recept bestämde jag mig för att det skulle serveras kycklinggryta till söndagmiddag idag. Noel var inte riktigt med på det, då han inte är speciellt förtjust i just kyckling. Middagen fick det bästa betyg den kan få. Alvin tog om en andra portion och Noel gav den tummen upp.


(bilden lånad från Kryddburken)

Kycklinggryta med krämigt ris

1 kg kycklingfilé
3 stora nävar färska champinjoner (delade i kvartar)
6 dl matlagningsgrädde
3 dl vatten
2 hönsbuljongtärningar
1 köttbuljongtärning
2 msk potatismjöl
1 msk soya color
salt & peppar
olja + smör åt bryning
1 burk lättcreme fraiche
ris

Gör så här:

Skär kycklingfiléerna i bitar och blanda dem med potatismjölet och bryn dem i omgångar. Lägg över i en större gryta. Häll på vattnet + buljongtärningarna och koka upp. Tillsätt champinjonerna och grädden och låt puttra på svag värme under lock ca 30 min. Koka riset och blanda med lätt creme fraichen så att det blir krämigt och gott.


2 kommentarer:

  1. Hej Sara!
    Vill bara säga att jag gjorde denna kycklinggryta i dag till middag. Den var supergod!!! Så lätt men ändå så gott! Mums... Jag skulle vilja att du lägger upp lika goda recept varje dag, så kan jag bara gå in här och se vad jag ska laga för smarrigt =)
    Ha det gott!
    Sofie

    SvaraRadera

Lämna ett avtryck