-MITT LIV SOM MAMMA/HUSTRU/VÄN-





22 oktober 2009

Varför blogga?

Ibland när jag surfar runt och läser andras bloggar så undrar jag om det de skriver verkligen är ok. Nu menar jag inte lagligt. Vi har ju trots allt tryckfrihet i Sverige. Jag undrar om det är okej rent moraliskt.
Jag förstår att en del använder bloggen som en dagbok, men är det då rätt att alla kan ta del av vad som skrivs. Vem minns inte sin lilla rosa dagbok med lås från barndomen som förvarades under kudden eller i sängbordslådan? Då var det privat, något man skrev för sin egen skull. Jag skriver om mitt liv och mina barn, om händelser vi är med om. Men jag skulle aldrig skriva om när jag är osams med min man t ex. Believe me....det händer faktiskt. De ord jag med all säkerhet skulle skriva ner då är inget jag skulle vilja stå till svars för dagen efter.

Jag har också funderat över VEM det är jag skriver för?
Vissa bloggar om ett specifikt ämne eller ett intresse de brinner för. Har jag något sånt? Öh, nej inte direkt. Andra skriver om sin gränslösa kärlek till sina barn. Älskar jag mina barn? Svar ja. Har jag ett behov av att konstant framhäva det ? Svar nej.
Eftersom jag skriver om vårt everyday-life så har jag kommit fram till att jag skriver för att det är ett bra sätt att hålla min familj och mina vänner uppdaterade om vad som händer i vår bubbla. Jag har ständigt dåligt samvete för att jag inte hinner hålla kontakten med alla runtomkring som betyder något för mig. Dygnet har trots allt bara 24 h och som heltidsarbetande småbarnsmamma är det svårt att få tiden att räcka till.

5 kommentarer:

  1. Fortsätt som du gör, tycker det är jättekul att läsa om era bravader där hemma. Det är svårt att hinna hålla kontakten som det är, så detta är ett ypperligt sätt att ha lite koll på min gamla vän sen 100 år tillbaka och hennes familj! =)

    KRAM Jenny

    SvaraRadera
  2. Gud vad bra skrivet Sara, jag läser din blogg varje dag för det är mitt sätt att "hålla" kontakten med er. Alla säger jämt att man ska träffas och att man ska göra något tillsammans men när man får någon tid över så kanske man bara vill vara. Hälsa brorsan och barnen och ha det så gött.
    Jeanette

    SvaraRadera
  3. håller helt med dig Sara, visst har man strul och tjaffs men sitt allra mest privata håller man för sig själv, tycker inte om att läsa sånt på andras bloggar heller.. en blogg är något officiellt och en dag ångrar de sig säkert att de använde bloggen som en privat dagbok.. men alla är vi olika! fortsätt som du gör, visst bloggar man för sina nära & kära. kram

    SvaraRadera
  4. Jag håller med dig och de tre andra vännerns som redan skrivit här. :)
    Fortsätt skriva som du gör! Jag läser din blogg dagligen, och gör det just för att hålla kontakten och hålla den levande.

    Själv skriver jag för att hålla mina vänner uppdaterade inte bara vad som händer i mitt liv, utan även hur jag mår och var mina tankar är. Jag skriver också för att väcka tankar hos andra, och till sist en del för att hålla kvar det i minnet, tex hur mina barn utvecklas. Men jag gör det under pseudonym, under en anonym url, för vissa av tankarna är utelämnande och jag vet ju inte vad jag och min familj kommer att tänka om bloggen om ett par år.

    SvaraRadera
  5. Toppen skrivit!!!
    Du vet att allt du skriver läser jag och även om vi ses, hejar på jobbet eller bara smsar så är även bloggen ett par komplement för att hänga med även när vi inte ses!

    Jag förstår precis vad du menar när man skriver om sina privataste delar, man vill inte lämna ut dom, för det är ju bara din blogg och det är ju som sagt inte så man direkt häver ur sig om man har haft supergött sex hela helgen eller tjafsat om toaringen m.m.
    A, undrar ibland varför jag inte skriver så mycket om honom och jag förklarade att jag vill inte lämna ut dig och mitt förhållande. Det är du och jag, inte du och jag + resten utav skövde...

    Äsch nu blev det väldigt långt här ;D
    PS ringde dig när du sov, hoppas din fästman sade det ;D
    Puss hjärtat!!!

    SvaraRadera

Lämna ett avtryck