-MITT LIV SOM MAMMA/HUSTRU/VÄN-





07 maj 2009

Knäckig rabarberpaj

Idag har vi haft besök av Therese och hennes små killar Arvid och Samuel. Jag passade på att slänga ihop en rabarberpaj när jag kom hem efter jobbet. Rabarber = sommar!! Hade kvar en påse i frysen sen förra året och idag kom den väl tillpass. Gjorde ingen vanlig smulpaj utan en med lite knäckig yta. Det är så mycket godare.

Knäckig rabarberpaj
Skär 500 g rabarber i småbitar och lägg i en pajform. Strö på lite socker.
Smält 150 g smör. Häll i 0,5 dl sirap och 1 dl grädde. Vispa ihop och dra av kastrullen.
Blanda 2 dl mjöl, 2,5 dl havregryn, 1 tsk bakpulver och 2 dl socker i en bunke. Häll i den varma vätskan.
Bred geggan över rabarberna och grädda i 25-30 min i 175 grader, tills ytan är lite knäckig.


4 kommentarer:

  1. *sparar receptet* Det lät skitgott!!

    SvaraRadera
  2. Gud vad gott det låter! Jag bara älskar rabarber. Måste skriva av receptet genast!!!
    Ha det bra/Sofie

    SvaraRadera
  3. Åh, ser jättegott ut! Nu blev jag hungrig.

    SvaraRadera
  4. Godaste pajen. Även jätte gott med äppelklyftor med kanel och socker.

    SvaraRadera

Lämna ett avtryck