-MITT LIV SOM MAMMA/HUSTRU/VÄN-





12 augusti 2010

Västerbottenpaj

Imorgon ska vi på kräftskiva till Liselott och Patrik så idag har jag lagat Västerbottenpaj som vi ska ta med.


VÄSTERBOTTENPAJ

Pajdeg:
1 pajform i aluminium 14 dl
150 g smör eller margarin
2 dl mjöl
1 msk vatten

Fyllning:
250 gr riven västerbottenost
2 ägg
2 äggulor
2 dl grädde
salt

Gör så här:
Nyp ihop ingredienserna till pajdegen i en bunke med fingrarna. Tryck ut pajdegen i formen och nagga med en gaffel. Ställ i frysen under tiden du förbereder pajfyllningen. Riv osten och blanda ihop till en smet med resten av ingredienserna. Förgrädda pajdegen ca 10-12 min i 175 grader. Ta ut ur ugnen och lägg i fyllningen och grädda ytterligare ca 20-25 min. När du tar ut den så dallrar den fortfarande lite i mitten, men låt pajen "stå till sig" och servera den med fördel kall.

Servera med en klick gräddfil el. creme fraiche, hackad rödlök och löjrom. 

Receptet hittade jag hos Kryddburken.



1 kommentar:

Lämna ett avtryck