-MITT LIV SOM MAMMA/HUSTRU/VÄN-





26 februari 2010

Kalla den vad du vill

Visst är det underligt hur ett bakverk kan skapa sån debatt? Hade en vild diskussion med Noel häromdagen när vi skulle köpa fika. Jag frågade om han ville ha en "Negerboll". Han stirrade på mig och talade om att man inte fick säga så, utan att det heter "Chokladboll". Om man slår upp gamla hederliga boken "7 sorters kakor" så heter det chokladboll om den är tryckt på 50-talet, negerboll om den där tryckt på 80-talet och återigen chokladboll i de nytryckta. Betyder det att vi var mer rasistiska på 80-talet? För ingen tror väl på allvar att mörkhyade ser ut som chokladbollar/negerbollar?
Jag kommer iaf att fortsätta kalla den för negerboll.



Varför är det inte lika stor diskussion om t ex Finska Pinnar??

2 kommentarer:

  1. Här säger vi också negerboll för att det heter så. :-) Inget mer med det!

    SvaraRadera
  2. jag kommer alltid säga negerboll ;D
    så är de o dom kan ju inte bara ändra hur som helst!! kram Lina

    SvaraRadera

Lämna ett avtryck