-MITT LIV SOM MAMMA/HUSTRU/VÄN-





16 februari 2010

Nu är vi igång med Ammis recept


Lovade ju att jag skulle lägga ut recepten från Ammis Matkasse när jag provat dem. Här kommer de första två. Alla recept är beräknade för 4 personer.

Kycklingclub med avokado och knapriga bacon

4 kycklingfiléer
tacomix
4 skivor bacon
2 avokado
2 tomater
4 färska sparris (om det finns)
4 blad romansallad
2 dl creme fraiche
8 majstorillas
1 knippe körver eller persilja
riven ost
salt och peppar

Krydda kycklingen med tacomix och stek i smör ca 7 min/sida. Stek bacon knaprigt och låt rinna av på papper. Skär tomater och avokado i skivor. Koka sparrisen i lättsaltat vatten några minuter (tuggmotstånd). Skiva kycklingen. Lägg alla ingredienser i tortillan och klicka över creme fraiche. Rulla ihop och garnera med persilja.


Mumsig fiskgryta med pressad potatis

1 pkt sej eller kolja
smör eller olja
250 gr champinjoner
2 dl vatten
1 msk fiskfond
1,5 dl vispgrädde
1 citron, saften och det rivna skalet
10 cm strimlad purjolök
2 tsk maizenaredning
salt och peppar
dill
potatis
4 tomater

Skala och koka potatisen. Skär fisken i bitar oc stek den gyllene men ej genomstekt. Lägg dem åt sidan. Bryn champinjonerna, salta och peppra. Häll på 2 dl vatten, fond, grädde, citronsaft och purjolök. Låt koka ihop i 3-4 min. Lägg i fiskbitarna och låt småputtra ett par minuter. Strö över citronskal och dill, servera med nypressad potatis och skivade tomater.

Kycklingcluben känns mer som mysmat en fredagkväll än en middag mitt i veckan, men det var gott. Fiskgrytan var kanongod och jag längtar efter min lunchlåda imorgon. Pressad potatis äter jag alldeles för sällan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna ett avtryck